november 24., 2010 – 13:56
6 / 4,219

Tisztában vagyok vele, hogy én mindig a rossz oldalon állok. A Novell technológiailag mindig nagyon erős volt, azonban a marketingben és a kereskedelmi oldalon nem tudott átütő dolgokat véghezvinni, pedig a potenciálja még mindig hatalmas. Mint céget, a Red Hat-et nagyon becsülöm azért, ahogy az open source dolgokhoz viszonyul, azonban vannak dolgok, amiket éppen ezért hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni… hmm legalábbis nem kezelünk a helyén.

Olvas valaki EULA-t? Igen, ez a szoftverek apró betűs része, undorító jogi szöveg, amit leginkább bottal piszkálnánk és helyette inkább a kereskedőkre vagy a szóbeszédre hagyatkozunk. Ha bele gondolunk, akkor a GPL szövege sem egyszerűbb, ezért is jó, hogy megjelent egy magyarázó szöveg, amelynek az ellenőrzésében részt vettem és megvilágosodtam a GPL kérdésben.

De térjünk vissza az EULA kérdésre. Tudom nem hangzik hitelesnek, ha azt mondom, hogy találkoztam egy-két kiábrándult Red Hat ügyféllel, ami igazán meglepett, mert technológiailag, amit a Red Hat nyújt az rendben van. Enterprise, meg minden. De kiderült, hogy az ördög az EULA-ban rejlik. Ezek az informatikai vezetők OEM-ben jutottak a Red Hat termékeihez. Ebben az a zseniális, hogy nem szoftver és nem szolgáltatási költségként lehet ezeket elszámolni, hanem egyszerűen hardverköltségként.

A hardvert mindig könnyebb beszerezni, mert megjön, foglalja a teret, leszívja az áramot és meg lehet mutatni a főnöknek. Egy szoftvert, ami az alapinfrastruktúra része vagy az ehhez kapcsolódó szolgáltatást sokkal nehezebben marketingelhető a cégen belül. De mi történik, ha csöngetnek a következő szolgáltatási számláért, ami eddig sehol sem volt? Na ekkor szokták elővenni az EULA-t, illetve az azt magyarázó FAQ-ot. A Red Hat EULA 10 oldal (+10 oldal kiegészítés), a Novell EULA 4 oldal (+1 oldal kiegészítés).

Az első kérdés, hogy kell-e nekem a megújítás és ha nem akkor mi van:

If I don’t renew, can I continue to use the software?
Yes, under the General Public License (GPL), you may continue to use Red Hat software. However, for as long as you have any active subscriptions within your organization, you are also bound by the terms of the Red Hat Enterprise Agreement. This agreement requires that as long as you have an active subscription, you are required to purchase a subscription for each system on which you are running Red Hat Enterprise Linux or JBoss Enterprise Middleware.

ezzel szemben a SUSE kapcsán:

Novell Terms and Conditions

Upon renewal, Customer’s submission of a purchase order or payment of maintanance fees will be deemed a representation of the number of copies of the Novell product receiving Maintenance benefits.

A kettő kicsit különbözik. A Red Hat nem kíván szórakozni azzal, hogy egy adott telepítés éppen használja-e a frissítéseket vagy nem. Meg kell venni mindegyikre, akár tetszik, akár nem. A Novellnél pedig csak arra, amelyik használja a frissítést. Ez logikusabbnak hangzik, mivel ez egy szolgáltatási díj és ha olyanért kérnek pénzt, amit nem teljesítenek (nem adnak frissítést), akkor az fiktív teljesítés. Persze egy másik olvasatban az szerepelhet, hogy adnak, csak nem használják. De ha tudom, hogy nem használom, akkor sem tehetem meg, hogy nem veszem meg. Nem véletlen, hogy a Novell maintanace illegális használata jobban elterjedt.

De akkor nézzük, hogyan mondható fel a szolgáltatás

Red Hat Enterprise Agreement Section 6.1

Term and Termination of Agreement. The term of this Agreement will begin on the Effective Date and will terminate at the expiration of ninety (90) days following written notice of termination given by one party to the other.

The term of an Order Form begins on the date the Order Form is executed (“Order Form Effective Date”) and continues for the term stated in the Order Form. Thereafter, the term for Subscription Services will automatically renew for successive terms of one (1) year each, unless either party gives written notice to the other of its intention not to renew at least sixty (60) days before the commencement of the next renewal term. Client must use any other Services set forth in an Order Form during the term specified in the Order Form or within one (1) year of the Order Form Effective Date, whichever is shorter; if unused, such Services will be forfeited.

While you have subscriptions entitling you to receive Subscription Services for a Red Hat Product, you are required to purchase Subscription Services in a quantity equal to the total number of Units of that Red Hat Product that you deploy, install, use or execute.

Tehát a lejárat előtt 2 hónappal, írásban kell kérnem a szolgáltatás felmondását. Egy ingatlannál ezt értem, de egy szoftveres szolgáltatásnál fura. A SUSE-nál semmi ilyet nem találtam, egyszerűen a maintanance kód nem megy tovább, nincs új frissítés. Az első esetben az ügyfél egy számlát kap ha nem figyel, a második esetben leáll a szolgáltatás, amíg nem rendel. Mindenki döntse el, melyik a jó neki.

Simán lehet, hogy nincs igazam és valamit rosszul értek, ezért aki szakértőbb a kérdésben, az segítsen, hogy tisztán lássunk, mert jelenleg félszemű királyként bolyongok és elkéne egy látó.

cimkék

6 hozzászólás

  • kelemeng
    november 24., 2010 — 19:03 | Permalink

    Az EULA a legtöbb ember olvasatában nem azt kérdezi, hogy “elfogadod-e ezeket és ezeket a feltételeket”, hanem hogy “akarod-e adott célra használni a számítógépet”. Evidens, hiszen ha a nemre nyomsz, akkor nem használhatod a gépedet arra, amire akartad. Amíg ez így van, addig meg azt írnak bele, amit akarnak :(.

  • msandor
    január 20., 2011 — 15:50 | Permalink

    a cégünk RHEL-t használ néhány éve, de olyanról nincs tudomásom, hogy ha lejár az előfizu (1 vagy 3 év), akkor automatikusan küldik az új kulcsokat/számlát, be is tenné a kiskaput!
    olyan viszont van, hogy a partnerünk, akitől vesszük (ULX) jelzi, hogy X db licence le fog járni/lejárt, és akarunk-e hosszabbítani…

    az ULX minden konferencián kiemeli, hogy az előfizetés lejárta után is használhatom a rendszert, csak nem leszek jogosult a frissítések és a support igénybevételére…
    nekem ennyi elég, olvasgasson eulát, akinek két anyja van :-)

  • január 20., 2011 — 17:03 | Permalink

    Az eula nem ismerése általában nem szokott kibúvó lenni. Az, hogy a viszonteladó más mond, mint ami az eulában van, az furcsa.
    A vásárláskor az eulat fogadod el, és nem a konferencián elhangzott előadás hanganyagát. Az apróbetűs részek világa vagyunk, de becsaphatjuk magunkat azzal, hogy minket a szabályok nem érintenek, vagy felettünk állunk. Attól még ez nem lesz így.

    Nincs kizárva, hogy az eulát én értettem félre, szerintem meg is kérdezem erről az illetékeseket. Talán az ügyfelek is megkérdezhetnék :)

  • msandor
    január 20., 2011 — 17:54 | Permalink

    ezt írja az általad belinkelt oldal 6. pontja, idézem: “This agreement requires that as long as you have an active subscription, you are required to purchase a subscription for each system on which you are running Red Hat Enterprise Linux”

    azaz, ha minden szerveremen egyszerre jár le az előfizetés, akkor nem történik semmi, csak nem leszek jogosult a fentebb is említett szolgáltatásokhoz, én nem láttam azt sehol, hogy jön a számla magától, ha kérem, ha nem kérem

    de mivel a cégünk a jövőben is szeretné használni a redhat linuxot, így időben kifizetjük az előfizetéseket, szóval nem nagyon kell aggódnom a jogászok miatt, nem áll szándékunkban warezolni

    tanfolyamon is ezt mondták az ULX-ék, mikuláskor jártam náluk…

  • január 20., 2011 — 18:19 | Permalink

    Kérlek olvasd el a bejegyzésben kiemelt _összes_ részt, ott megkapod a választ.

    Ami érdekes lehet, az a “while” kifejezés az utolsó résznél. Ez azt jelentheti, hogy csupán egyetlen rendszerre nem vehető meg a frissítés, csak az összesre…

  • msandor
    január 20., 2011 — 21:58 | Permalink

    azzal én is tisztában vagyok, hogy mindre megveszem, vagy egyikre sem, ezt sehol nem firtattam

Hozzászólás

Az email címe soha nem jelenik meg máshol. A név és az emailcím megadása kötelező

*
*